Wednesday, October 6, 2010

hati ke hati.. daun dan aku.

calitan tintaku: srikandi tinta...
salam wa Bismillah...


 Hamba pada hakikatnya tidak dapat mendodoi mata untuk menikmati keberaduan nikmat Tuhan. Maka hamba yakin bahawa Allah sengaja memberikan ruang ini buat hamba mencoretkan sesuatu pada laman ini. Kalau boleh, biarlah yang dicalit pada ruangan ini memberi manfaat dan bukan cerita , cereka , seloka semata-mata. maka, hamba mencalit tinta dalam usaha menyelesaikan tugasan dan bersuka-suka pada masa yang sama. Ya, agak benar nenek hamba berpujangga " killing 2 birds by a stone" atau kata adik hamba yang baru lahir dalam rengeknya " menyelam sambil minum air"... hamba  diperintah oleh pensyarah kami untuk menulis cerita berdasarkan 6 helai daun yang kami kutip sepanjang perkhemahan beberapa hari yang lepas dalam Pandu Puteri 2. maka, ceritera hamba pun bermula.....

SERAPUH DAUNAN.....






          Aku merupakan sehelai daun dari dahan yang rapuh dan semakin merangkak ke usia senja. Disebabkan kerapuhan itu, angin yang meniup sepoi-sepoi bahasa dapat mematahkan dahan tempat aku menumpang kasih itu. Dalam kesamaran malam, aku diterbangkan angin kuat menuju ke suatu destinasi yang aku sendiri tidak ketahui. Benar kata orang, jauh berjalan luas pemandangan. Penerbangan aku yang tidak memerlukan tiket seperti penerbangan menggunakan MAS atau AIR ASIA itu banyak mengajar aku erti sebuah kehidupan. Aku menyaksikan sahabat-sahabatku yakni para dedaun dibinasakan makhluk Allah bernama manusia. Allah memperihalkan manusia dalam kitab sucinya sebagai sebaik-baik kejadian. Dan Allah telah menyebut bahawa alam ini rosak kerana tangan-tangan manusia sendiri. Sebagai bukti kerakusan manusia, tempat kami menumpang bakti dihapuskan sesuka hati oleh sang manusia. Kalau manusia mendengar bicaraku, ku ingin mereka tahu betapa kematian kami merupakan alamat kematian mereka.




           Dalam kesejukan pagi itu, aku terjaga. Sedar tak sedar, badanku yang kering dek pancaran mentari pagi rupanya menumpang teduh dibawah sebatang pohon yang rimbun. Redup dan menyegarkan. Betapa aku ingin menjadi sebahagian daripada pohon ini. Dalam kesayupan pagi itu, aku mendengar tangisan sehelai daun dari rimbunan pohon yang hijau itu. Ya, aku hanya mampu memerhati dengan ekor mata. Daun itu kelihatannya manja dan menggoda. Warnanya hijau penuh kesegaran, menampakkan darah mudanya sebagai tunas yang baru. Tanpa segan silu, aku bertanya padanya perihal sebab musabab tangisannya. Katanya dia menangis bukan kerana kesedihan, tetapi dia menangis kerana keharuan. Daun hijau itu terharu dengan rezeki yang Allah tumpangkan padanya. Dia menangis kerana melihatku terkujur dalam keadaan menumpang bakti pohon yang juga ditumpanginya. Masakan tidak, perayaan musim bunga baru sahaja menjengah. Maka para daun dan bunga pasti sahaja sibuk menghiasi para pepohon yang ditumpangi oleh mereka. Tapi aku,? Aku keseorangan sedari tadi. Kasihannya makhluk yang terkapai-kapai seperti aku. Tapi aku harus kuat, ya aku haris kuat!




          Melihatkan rezeki yang Allah kurniakan padanya si daun hijau, tidaklah aku bermuram durja. Perjalananku sebagai daun yang semakin mereput masih belum bernoktah. Pasti saja Allah memberiku kesempatan untuk menikmati secebis pengalaman sebelum aku dijemputNya.




          Tengah hari itu, anak ulat bulu mendekatiku. katanya mahu menumpang teduh sementara dari panas yang menyengat. Masih ada manfaat rupanya aku. Aku berbicara dengan ulat bulu sehingga jernih air mataku  menuruni wajah keringku. Anak ulat bulu kehilangan jejak ibunya. Ya, tidaklah makhluk itu diciptakan untuk sia-sia. Aku setia menemanimu sungguhpun usiaku di penghujung batas waktu. Di dada langit, awan semakin berarak laju. Beralun bagai buih-buih di lautan pada hematku makhluk yang kerdil. Sekonyong-konyong, seekor kucing berhenti di hadapanku dan menguis-nguis badanku. Apa kemahuannya? Ya Allah, kasihanilah hambaMu.. Kucing hitam itu bermain-main dengan anak ulat bulu. Badan si ulat bulu berkecai dek cakaran rakusnya kucing hitam. Kasihani kami ya Rabb.. ulat bulu lebih awal menghadapMu padahal dia belum pun menginjak lantai  remaja. Sungguh benar janjiMu, ajal tak mengenal usia!




          Kucing hitam berlari-lari anak selepas melakukan jenayah kejam ke atas sahabatku. Dimana kewarasannya. Apa nyawa itu murah bagi engkau si kucing hitam? Nyawa bukanlah bisa dibeli di pasar malam! Aku hanya mampu menangis sambil badanku dilapah angin panas. Sedar tak sedar, aku rupa-rupanya terlekat pada gula-gula getah yang terlekat pada kaki si kucing hitam . Owh, rupa-rupanya si kucing hitam cuba membuang gula-gula getah ketika singgah di bawah pohon, tapi tempiasnya terkena pada anak ulat bulu dalam usahanya itu.Sepatutnya aku tidak bersangka buruk pada siapapun, tapi yang pasti, tidak mungkin si kucing hitam yang mengunyah gula-gula itu. Sungguh, pasti manusia yang membuang sesuka hati gula-gula getah sehingga menjadi penyebab kematian sahabatku. Cis, betapa pengotor dan jijiknya manusia!




          Sedar tak sedar, kucing hitam berhenti di sebuah rumah besar lagi cantik. Entah siapakah gerangan penghuni rumah ini?Tiada sekelumit noda hama. Bersih dan kemas. Rupa-rupanya masih ada makhluk bernama manusia yang mengamalkan kelestarian alam. Aku memerhati kiri dan kanan. Kelihatan seorang wanita bertudung hitam membelai daun pokok bunganya. lembut dan mengasyikkan. Tanahnya digembur, dibaja dan dia berbicara dengan pokok bunganya itu. Sebagai daun, aku mampu melihat spesiesku menggeliat sambil tersenyum dengan wanita berkenaan. Sungguh, aku tidak pernah melihat fenomena seperti ini! Jujur aku cemburu! mereka seolah-olah berbicara dan memahami bahasa masing-masing. Tumbuh-tumbuhan di sekitar rumah itu juga seolah-olah menyanyi riang tatkala melihat wanita berkenaan. Aku pasti mereka dibelai dan dikasihi oleh wanita itu. Ya Allah, benar kataMu, bila manusia berbakti pada tanah, tanah itu akan turut berbakti pada mereka. Sungguh beruntung mereka yang mengikut aturanMu. Wajahku mengukir senyuman. Masih ada rupanya yang menghargai alam. Moga-moga mereka ini tidak sekadar manis di mulut, tapi juga tidak cuak di langkah dalam membantu makhluk yang lain pula. Perkenankan doaku ya Khalik...




          Sudah beberapa peristiwa aku lewati dalam pantasnya marathon waktu, dan aku bertemu 2 spesies daun yang menghadapi nasib yang berbeza. Owh, sedihku pada si ulat bulu masih bersisa. Rinduku pada pohon lama juga masih tersemat di jiwa. Seingat aku, aku mempunyai sahabat yang akrab denganku. Kami juga menumpang teduh pada pohon yang sama. Tapi itu peristiwa yang lampau. Kami juga sering bersengketa, padahal butir bicaranya bukanlah sebesar mana. Ya, benar kata orang, "perkara yang kecil suka diperbesar".. Kami cukup gembira kerana sudah bersama sejak sekian lama. Walaupun kerap bermasam muka, tapi air dicincang tidak akan putus. Aku menganggapnya sebagai darah daging atau lebih tepat akar uratku sendiri. Entah mengapa aku kerap teringat padanya lewat ini.  Mungkin  aku terlalu meratapi kematiannya. Seperti aku, dia juga makhluk Allah yang bersemangat. Dia suka bergurau senda dengan makhluk Allah yang lain seperti cengkerik, kelip-kelip dan burung yang suka lalu-lalang dan hinggap pada dahan tempat kami bercambah. Indahnya saat itu. Sedang kami bergembira dan bersuka ria dengan sang pipit, tiba-tiba seketul batu menembusi sahabatku si daun bersemangat itu. Rupa-rupanya ada hamba Allah yang berniat melastik burung tapi terkena pada dia sahabatku. Apakan daya, urat-urat daun terputus sekali pada masa itu. Sungguh benar , kita hanya menghargai bila sudah tiada.




          Aku terbatuk-batuk kecil. Mungkin saja batukku mengganggu kucing hitam ini. Dia sedar aku masih terlekat di kakinya, tapi dia membiarkan saja aku di situ. Mungkin saja dia tidak mahu kesilapannya yang sama berulang lagi. Belajar dari kesilapan itu pastinya lebih baik daripada tidak membuat kesilapan langsung. Itu merupakan salah satu daripada proses pembelajaran tetapi pastinya meraih pengalaman melalui kesilapan memerlukan kita mengorbankan sesuatu yang penting. Aku sedar, masaku sudah hampir tiba. Allah bisa saja mencabutku dari ruang dunia dengan sekelip mata. Aku masih diberi kesempatan untuk muhasabah dan memperbaiki diri, maka aku harus bersyukur untuk itu.




          Bunyi burung berdecip, bunyi ayam berkokok. Aku membuka mata kejap-kejap kerana enaknya dibuai melodi angin yang berpuput. Ada suatu bunyi yang sayup kedengaran di telinga. Makin lama makin mendekat. Dari kejauhan, aku melihat wanita yang bertudung hitam semalam menghayunkan penyapu ke kiri dan ke kanan. Aku berlagak tenang. Pasti saja kucing hitam membawaku jauh dari situ. Tidak mungkin kucing hitam menggali kuburnya sendiri dengan membiarkan dirinya dihalau dan diusir. Tidak seperti jangkaanku, wanita berkenaan mengusap kepala kucing hitam dan mengangkatnya ke ruang tanah rumput dimana ada makanan tersedia. "Memberi makan makhluk Allah dijanjikan ganjaran olehNya". Aku juga mengerti itu. Seperti orang disorongkan bantal, kucing hitam menjamah hidangan dengan lahapnya. Alahai kucing hitam, adab makan itu penting dan refleksi atau cerminan diri mereka. Tapi aku harus sedar, dia hanyalah seekor makhluk yang tidak dikurniakan otak oleh Tuhan, maka dia tidak bisa menjaga tatasusilanya.Walaupun begitu, kucing hitam masih berperilaku baik jika dibandingkan dengan segelintir makhluk di luar sana, bukan saja tidak beradab, malah tidak berotak dan tidak bertatasusila dengan tingkah laku yang tidak bermoral! Aku mendengus sendiri dalam benakku.




         Klimaks hidupku makin sampai ke kemuncaknya, aku dapat membayangkan kereputanku akan menjadi sebuah humus bagi kelestarian tumbuhan yang lain. Aku yang sedari tadi terlekat pada kucing hitam sudah dibuang ke dalam timbunan daun-daun yang disapunya seketika yang lalu. Di situ aku bertemu dengan 2 helai daun yang bertimbun di atas dan dibawahku. Daun di atasku menangis dan daun di bawahku redha dengan kejadian yang menimpanya dan itu yang sepatutnya..Kami akan dibakar dan ini akan membawa pada masalah pencemaran pula. Hai manusia, udara ini juga yang akan engkau sedut untuk dirimu dan zuriatmu kelak. sempat aku bertasbih dan memuji keagungan Allah atas ilmu yang diberikan kepada aku dan makhluk sekitarku. Diperintahkan aku dan sahabat-sahabatku untuk membekalkan oksigen sebagai manusia dan sebagai ganti pula kami diberikan karbon dioksida. Situasi menang-menang lagaknya! Pun begitu, hangatnya api yang semakin membakar kami ini sedikit cuma dibandingkan dengan balasan yang Allah berikan kelak pada hambaNya yang alpa. Selamat tinggal sebuah dunia sebagai jambatan kehidupan yang lebih kekal di sana kelak...




















1 comment:

  1. karya yg indah.. kagum dgn wording dn susunan plot.. keep up the good work x)

    ReplyDelete