Thursday, April 28, 2011

yahudi buta.. indahnya akhlaq baginda.


Seorang pengemis buta tinggal di sudut pasar Madinah yang sibuk dengan hiruk pikuk pedagang dan transaksi jual belinya. Pengemis buta akan mengingatkan orang-orang yang lalu lalang dan mendekatinya, “wahai saudaraku, jangan dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu pembohong, dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya, maka kalian akan dipengaruhinya.
               Jiwa Muhammad s.a.w benar-benar tulus dan bersih. Nabi s.a.w akan mendatanginya setiap pagi dan membawakannya makanan. Tanpa sepatah kata, Nabi menyuapkan makanan yang dibawanya ke dalam mulut pengemis yang membencinya dengan penuh lembut dan ehsan. Pengemis itu sama sekali tidak mengetahui bahawa Rasulullah s.a.w yang menyuapkannya setiap hari sehinggalah saat Rasulullah s.a.w wafat.. AllahuAkbar..
Setelah baginda wafat, pastinya tidak ada sesiapa yang menghiraukan pengemis buta, kerana selama adanya Nabi, yahudi buta beroleh makanan dan dilawati setiap pagi. Suatu hari, Abu Bakar r.a berkunjung ke rumah anaknya, saidatina Aisyah, isteri Nabi tercinta  untuk bertanyakan apakah ada lagi kebiasaan kekasihnya Muhammad s.a.w yang belum beliau kerjakan. Aisyah lalu menjawab dengan sopan “ wahai ayah, ayah adalah ahli sunnah dan hampir tidak ada suatu kebiasaannya pun yang belum ayah kerjakan, kecuali satu sahaja”.
“ apakah itu?” Tanya ayahnya benar-benar ingin tahu.
“ setiap pagi, Rasulullah s.a.w selalu pergi ke hujung pasar dengan membawakan makanan untuk seorang yahudi buta yang ada di sana,” jawab Aisyah.
Keesokan paginya, Abu Bakar r.a pergi ke pasar dengan membawakan makanan untuk diberikan kepada pengemis itu. Abu Bakar mendatangi pengemis itu lalu memberikan makanan itu kepadanya.
Saat Abu Bakar menyuapkan jemarinya ke mulut pengemis, pengemis itu naik berang dan memarahinya. “ siapakah kamu?” bentaknya dengan amarah.
Abu Bakar menjawab, “ Aku orang yang biasa (mendatangi engkau),”
“ bukan! engkau bukan orang yang biasa mendatangiku,” bantahnya penuh yakin. “ apabila dia datang kepadaku, tidak susah tangan itu memegang dan tidak susah mulut ini mengunyah. Dia menambah “orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapiku, tapi terlebih dahulu akan dihaluskannya makanan tersebut, baharulah diberikan kepadaku,”
Abu Bakar yang benar-benar rindu dengan Rasul junjungan menangis. Dia benar-benar sudah tidak mampu membendung air mata yang berderai jujuh sambil berkata, “ aku memang bukan orang yang biasa datang padamu. Aku adalah salah seorang sahabatnya, orang yang mulia itu telah tiada. Dia adalah Muhammad Rasulullah s.a.w.”
Pengemis yang mendengarkan tutur Abu Bakar turut sama menangis.
“benarkah demikian? Selama ini aku selalu menghinanya, memfitnahnya, dia tidak pernah memarahiku walau sedikitpun, dia mendatangiku dengan membawa makanan setiap pagi, dia begitu mulia… “
Pengemis yahudi buta tersebut mengucapkan kalimah shahadah di hadapan Abu Bakar r.a saat dan detik itu. Hiduplah dia sebagai seorang Muslim lantaran akhlak nabi yang luar biasa,
SubhanAllah sahabat-sahabat! Indahnya akhlak baginda , lembut dan hikmahnya dakwah Rasulullah s.a.w yang luhur, sehingga mampu mencairkan hati yahudi yang buta. Yang kerap memarahinya malah mencercanya sepanjang masa. Mereka tertarik dengan akhlak baginda lalu memeluk Islam dan merasai nikmat Islam. Tapi lihatlah kini, Kita bersusah payah mengajak mereka mengenali Islam yang pasti dan sudah pastinya membawa pada jalan yang indah. zaman serba serbi menempah kemodenan, secantik manapun Islam tidak kelihatan dek tenggelam dengan akhlak orang Islam yang tiada jati Islamnya..
Baginda ialah ahsanul akhlaq, semulia-mulia akhlak. Marilah kita meneladinya… walau sedikit cuma..insyaAllah muhasabah dan istiqomah.! mari berselawat ke atas junjungan.. renew shahadah, praktik penuh Islam yang indah... insyaAllah..
kita juga pengemis, didunia.. mengemis redha Yang Esa..

No comments:

Post a Comment